مبعث، یادآور استقامت و ایثار برای استقرار ارزش‌های الهی | تأمین عدالت اجتماعی

پیام بعثت

سرمقاله

روزنامهٔ رسالت | ۱۳۷۳/۱۰/۱۴
بسمه تعالی
بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) همان‌طور که در آغاز برای بشریت پیام‌های آموزنده و رشد‌دهنده داشته، در هر سال که بزرگداشت آن عید سعید در جهان اسلام تجدید می‌شود، ویژه پیام‌هایی برای بشریت در مسیر خودسازی و رشد جامعهٔ توحیدی دارد. عید مبعث برای اسلام‌خواهان در حال مجاهدت، همیشه یادآور مقاومت و استقامت و ایثار برای استقرار ارزش‌های الهی است.
امسال نیز مثل هر سال، شب و روز مبعث در سراسر جهان اسلام به‌ویژه ایران اسلامی پیام‌های بعثت حضرت ختمی‌مرتبت به وسیلهٔ اسلام‌شناسان متعهّد و آگاه مورد بحث و تفسیر و بهره‌برداری‌های شایسته قرار گرفت. تشنگان، آموزش‌های بعثت را از زلال پیام‌ها به‌خوبی دریافت کردند و در حسینیهٔ امام خمینی(ره) فرزند جهاد و اجتهاد امام، رهبر عزیز انقلاب اسلامی در این روز مبارک پیام‌هایی را که دریافت فرموده بودند و خود سیراب از نوش‌های خالص آن بودند، به سمع جهانیان رساندند. رهبر انقلاب، مسلمانان جهان را با پیام‌ها، هشدار و آماده‌باش دادند و تشنگان عدالت را به چشمهٔ جوشان آن، یعنی جامعهٔ اسلامی که تأمین‌کنندهٔ عدالت اجتماعی است، رهنمون ساختند. اینکه عدل تنها در شعارها باشد، نفی فرمودند و پی‌گیری تحقق عدالت اجتماعی را توصیهٔ اکید داشتند.
بی‌مناسبت نیست که فرازی از فرمایشات ولی امر مسلمین جهان در این روز برکت‌آفرین را مرور کنیم و بهره‌گیری شایسته داشته باشیم ان‌شاء الله: «عدل تنها یک شعار نیست، بلکه جامعهٔ اسلامی باید در پی تأمین آن باشد! استقرار، ترویج و بزرگداشت عدل و تبعیت از آن و نیز تقبیح ظلم در هر نقطه‌ای از جهان یکی از خصوصیات اسلامی است و حیات مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و نیز بهترین و سالم‌ترین دوران تاریخ اسلامی حاکی از همین واقعیت است».

اولین بهره‌ای که می‌توانیم داشته باشیم این است که هر مسلمانی باید شعار عدل را با تمام وجود اعلام دارد؛ این نخستین گام در مسیر وظیفه است. هر مسلمانی باید در زندگی شخصی و خانوادگی و اجتماعی، با تمام جدیت عدل را تحقق بخشد و همانند پیام‌رسان بعثت رسول مکرم اسلام(ص) در تحقق عدالت در تمام ابعاد زندگی جدیت داشته باشد.
اولین سمت و صفت اجتماعی که برای پیامبر گرامی اسلام تصریح شده، امانت است؛ به همین دلیل به «محمد امین» ملقب شدند. در مراعات عدالت در خانواده، اولین کسی که به امامت ایشان به نماز ایستاد، همسر گرامی‌اش خدیجه کبری(رضوان الله تعالى علیها) بود. در مراعات عدالت اجتماعی حتی تمامی دشمنان حضرتش نیز معترف بودند.

دومین بهره از پیام مقام معظم رهبری این است که هر مسلمان عدالت‌خواه باید بداند تأمین عدالت اجتماعی در سایهٔ جامعهٔ اسلامی امکان تحقق دارد. مسلمانان اگر در مسیر تأمین عدالت اجتماعی نباشند، نباید خودشان را جامعهٔ اسلامی قابل قبول پیامبر(ص) و اوصیاء بزرگوار آن حضرت بدانند. و بهره‌های دیگری که از این فراز می‌توان اشاره کرد، اینکه جامعهٔ اسلامی در مسیر حرکت و پی‌گیری تأمین عدالت اجتماعی باید در صدد تحقق مراحل بعدی آن هم باشد. از دیدگاه رهبری موارد زیر، لازمهٔ حرکت به سوی عدالت اجتماعی است:
الف) استقرار نظامی که عدالت اجتماعی را تأمین نماید.
ب) ترویج و تبلیغ عدالت اجتماعی در جهان بشری.
ج) بزرگداشت و تشویق جوامعی که پی‌گیر عدالت هستند.
د) تبعیت شخصی و خانوادگی و اجتماعی از عدل و عدالت اجتماعی.
ه) تقبیح ظلم در هر نقطه‌ای از جهان
دوران حیات پُربرکت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) که یکی از بهترین و سالم‌ترین دوران تاریخ اسلام بوده است، حکایت تام از همین واقعیت دارد که جامعهٔ اسلامی در پی تأمین عدالت اجتماعی باید باشد. الگوی قابل قبول برای تمام مسلمانان یک جامعهٔ محمدی است.
ان‌شاءالله ادامه دارد

نظرتان را بنویسید

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

فهرست مطالب