استوار مثل کوه

استوار مثل کوه

خاطره

شهید لاجوردی چند ویژگی برجسته داشت:
اول ویژگی آن مرحوم، مجاهدت و تهذیب نفس و پرهیز از هرگونه ریا و خودنمایی بود. با اینکه در سال‌های طولانی نهضت بارها گرفتار شد و شکنجه‌هایی را تحمل کرد، اما هیچ وقت حاضر به بیان آن مسائل نشد و از هرگونه معرفی خود، پرهیز می‌کرد.
شهید لاجوردی روحیهٔ قوی ولایت‌پذیری داشت. او از اولین سنگ‌های ساختمان مرزهای حریم ولایت و از مؤسسین نیروهای ولایت‌پذیر بود. از اولین روزهایی که مؤتلفه تشکیل شد، شهید لاجوردی از اعضای مؤسس این جمعیت بود و در تمامی مراحل سعی داشت بدون تظاهر خدمت کند.
در زندان‌های رژیم طاغوت، مقاومت‌های قهرمانانه‌ای از خود نشان داد. تعبیری از امام معصوم داریم که: «مؤمن همانند کوه استوار است»؛ شهید لاجوردی مصداق این سخن معصوم بود. در سه مرحله‌ای که وارد زندان طاغوت شد، همواره با آسیب‌های جسمی همراه بود؛ در یک مرحله با کمر شکسته، در مرحلهٔ دیگر جمجمه‌اش آسیب‌دیده و در سومین مرحله از زندان دوران طاغوت، آن شهید دچار ناراحتی پا و پهلو بود. و در همهٔ این مراحل، راسخ و استوار، مقاومت می‌کرد و درس استواری به همه می‌داد.
روحیهٔ ایمانی و معرفتی از ویژگی‌های بارز شهید لاجوردی بود. در شرایطی که بسیاری از بزرگان نسبت به منافقین شناخت کافی نداشتند، او اولین کسی بود که جریان نفاق را شناسایی کرد و از عمق ضخامتی که از نفاق بر روی تفسیرهای من‌در‌آوردی منافقین و برداشت‌های ضدّ علمی آنان از نهج‌البلاغه وجود داشت، خبر می‌داد و می‌گفت: «منافقین به‌دنبال حذف ریشهٔ ایمان مردم هستند».
همنشینی با شهید لاجوردی در زندان‌های طاغوت، فرصتی مناسب برای شناخت بیش‌تر از روحیات ایشان بود. مدتی با آن شهید و آقای حاج‌حیدری، زندان قزل‌حصار بودیم و سپس ما را به زندان قصر و از آنجا به زندان مشهد فرستادند. و در مشهد فقط به هنگام نماز می‌توانستم شهید لاجوردی را ببینم و در آنجا بود که با عمق تفکرش دربارهٔ شناخت جریان نفاق آشنا شدم.
باید جریان نفاق را نیز در شرایط حاضر شناسایی کرد، چون این جریان برای جامعه بسیار خطرناک است. هرچه حرکت‌های ایمانی در جهان قوی‌تر شود، نفاق پیچیده‌تری در کنار ایمان قرار می‌گیرد. و امروز که جهان به سوی معنویت و اسلام ناب می‌رود، بدانید که نفاق پیچیده‌تر از گذشته وجود دارد. منافقین امروز مانند دیروز نیستند، بلکه آنان امروز جزء محاربین هستند و نسل جوان باید هوشیارتر از هر زمانی به این موضوع توجه کند؛ منافقین دیروز خود را ضدّ آمریکایی‌ترین افراد می‌دانستند و همان روز، شهریه‌بگیر آمریکا بودند.
علاوه‌بر این‌ها شهید لاجوردی از روحیهٔ خداترسی نیز برخوردار بود. یک بار در چند سال قبل، مبلغی به‌عنوان وجوهات و سهم امام در اختیار من قرار داد. من سؤال کردم: «اجازه می‌دهید از این مبلغ برای مورد خاصی مصرف کنم؟» در پاسخ به من گفت: «امانتی بود که به شما سپردم، اگر بتوانم نزد خدا جواب بدهم، حرفی برای آن ندارم!» و او در همه‌حال به فکر آخرت بود و خود را برای رفتن آماده می‌دید.

نظرتان را بنویسید

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

فهرست مطالب