تابشگاه نور

تابشگاه نور

سرمقاله

روزنامهٔ رسالت | ۱۳۶۸/۴/۱۲
بسمه تعالی
خداوندا! به ما، امّت اسلامی توفیق ده که از امام انقلاب بیاموزیم که چگونه در حفظ و بقاء و کمال انقلاب اسلامی کوشا باشیم و راز و رمز بقاء انقلاب اسلامی را چنانچه وصیت فرموده‌اند، یاد گیریم و به عمل بندیم و بر آن استوار باشیم و مراقب و مواظب موانع و خطرهای تهدید‌کنندهٔ آن باشیم، همان‌طور که در وصیت‌نامه آموزش داده‌اند:
«الف– بی‌تردید رمز بقاء انقلاب اسلامی، همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن:
انگیزهٔ الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی. و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد».
شایان توجه است که رمز بقاء، همان رمز پیروزی اعلام شده، یعنی انگیزه و منشی که در پیروزی اثر داشت و آن را به ارمغان آورد، همان انگیزه و روش می‌تواند بقاء انقلاب اسلامی را به حول و قوهٔ الهی تضمین نماید. بدین معنا که وارثان راستین امام در امّت و در نظام باید پیوسته در الهی‌بودن انگیزهٔ خود، مراقبت و کنترل داشته باشند و نفسانیّات خویش را لجام‌زده نگه‌دارند و الهی‌بودن انگیزه را در جهت مقصد عالی حکومت اسلامی سیر دهند و همان‌طور که توجه دارند، انگیزهٔ غیر خدایی، آن‌ها را ساقط نکند. متوجه باشند که انگیزهٔ الهی، نمی‌تواند آن‌ها را به انزوا سوق دهد، بلکه چنان باید باشند که انگیزهٔ پاک آنان در جهت حاکم‌ساختن اسلام، عظمت‌آفرین و عزّت‌آور قرار گیرد. البته باید با دقت، مراقب اجتماع ملت و وحدت کلمه بود و بدون تردید فرزندان مورد پسند امام باید مراقبت نمایند که حکومت اسلامی بدون وحدت کلمه در اجتماع ملت امکان‌پذیر نبود و تفرقه و اختلاف، خطری است که دشمنان اسلام اعم از کفّار، منافقین و ملحدین به آن دامن می‌زنند و توطئهٔ آن‌ها هر روز پیچیده‌تر و نامرئی‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. به همین دلیل هرچه کافران و منافقان و ملحدان در ایجاد اختلاف و تفرقه می‌کوشند، باید بر اساس وصیت امام(ره) عکس‌العمل مناسب نشان داده شود، چنانچه در وصیت‌نامه آورده‌اند: «توصیهٔ اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به ویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‌العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود به هر راه ممکن افزایش دهند و کفّار و منافقان را مأیوس نمایند».
اکنون بی‌مناسبت نیست که رابطهٔ سالم و نامرئی و بی‌نظیر میان این امام و امّت اسلام را در میدان محک و تجربه ببینیم که هنوز وصیت‌نامهٔ امام گشوده نشده بود که امّت امام در مقابل توطئه‌ها و طراحی‌های شیطنت‌آمیز و هماهنگ‌شدهٔ کفّار و منافقان و ملحدان و بوالهوسان و فرصت‌طلبان، عکس‌العمل مورد پسند امام را نشان داده و در تجلیل و وداع و تشییع و تدفین حضرت امام چنان جهش کرد که سبب یأس آن‌ها و خنثی‌شدن توطئه‌هاشان گردید «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ».
امام(ره) برای فرزندان خود در ایران اسلامی و در سرزمین‌های مقدس اسلامی دیگر و خلاصه در همهٔ جهان، خطرات و توطئه‌ها را برشمرده‌اند که به‌طور خلاصه می‌توان چنین انعکاس داد:
• مأیوس‌کردن ملت‌ها و مخصوصاً ملت فداکار ایران از اسلام.
• صراحت به اینکه اسلام چون ۱۴۰۰ سال قبل وضع شده، نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد.
• اسلام نمی‌تواند در عصر حاضر، کشورها را اداره کند و یک دین ارتجاعی است.
• اسلام با نوآوری مخالف است و در عصر حاضر نمی‌توان کشورها را از مظاهر تمدّن کنار نگه‌داشت.
• اسلام و دیگر ادیان الهی، با معنویات و تهذیب نفوس سر و کار دارند و باید از مقامات دنیایی بر حذر بود.
• اسلام و دیگر ادیان الهی، ترک دنیا را دعوت می‌کنند و به عبادات و ذکر و دعا تشویق و ترغیب دارند.
• حکومت و سیاست و مسئولیت‌پذیری در حکومت که تماماً برای آبادانی دنیاست، مخالف مسلک انبیاء عظام است.
• دخالت در حکومت و سیاست، همانند گناه و فسق است و باید علما و پاکان از آن دور باشند.
پاسخ توطئه‌های اشاره‌شده، در دو عنوان داده شده :
اول) اینکه حکومت اسلام چنانچه در زمان رسول(ص) با انگیزهٔ بسط عدالت فردی و اجتماعی و منع از فساد و فحشا و منع از انواع کج‌روی‌ها و اعطای آزادی بر معیار عقل و عدل و حرکت در جهت استقلال و خودکفایی و جلوگیری از استعمار و استثمار و استعباد… و راه‌بردن جامعه بر موازین عقل و عدل و انصاف و دانش و فرهنگ توحیدی که بی‌شک هیچ‌کدام از این‌ها با مرور زمان، کهنه و مندرس نمی‌شود تا برقرارکنندگان نظام اسلامی به ارتجاع متهم شوند و یا به ضدّ علم و حکمت و تجربه و هنر بتوان محکوم‌شان ساخت و اتهام اینکه اسلام با نوآوری‌ها مخالف است، ابلهانه است.
دوم) آنان که نقشهٔ موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست جدا می‌دانند، اگر به قرآن و سنّت مراجعه داشته باشند، آن‌قدر که قرآن و سنّت در حکومت و سیاست احکام دارند، در سایر موضوعات ندارند. حتی اگر دقت شود، بیشتر احکام اسلام احکام عبادی- سیاسی بوده و حکومت تشکیل‌دادن پیامبر اسلام(ص) همانند دیگر حکومت‌های جهان و حکومت سلیمان‌بن‌داود و دیگر پیامبران و اوصیاء و اولیاء به‌خصوص امیرالمؤمنین علی(ع)، خود پاسخی بر این توطئه‌ها و نقشه‌های موذیانه است که امام عزیز(ره) در پایان پاسخ‌ها، چنین آورده‌اند: «باید ملت بیدار و هوشیار ایران با دید اسلامی این توطئه‌ها را خنثی نمایند و گویندگان و نویسندگان متعهد، به کمک ملت برخیزند و دست شیاطین توطئه‌گر را قطع نمایند».
باید اذعان داشت که موذیانه‌تر از این توطئه‌ها که نام برده شد، شایعه‌سازی دشمنان اسلام و منافقان در داخل و خارج کشور می‌باشد، شایعه‌هایی که نگرانی در میان مردم ساده‌دل و بی‌اطلاع می‌پراکند و نقل و انتقال کمبودها، گرانی‌ها، رشوه و ارتشاء، بدعملی معدودی کارگزاران، گرانی‌ها و گران‌فروشی‌ها و فساد و منکرات و نمونه‌های بی‌عدالتی و نمونه‌هایی از این قبیل که برای برهم‌زدن استقرار و آرامش ذهنی مردم به‌کار گرفته می‌شود.
الحق ملت مسلمان ایران، بیدار و هوشیار است و با هدایت خداوندی و در ظلّ توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، بی‌توجه به شایعات، راه خود را به سوی آینده‌ای بهتر و متعالی‌تر برای اعلای کلمه حق ادامه خواهد داد.
ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
فهرست مطالب