مبعث، یادآور استقامت و ایثار برای استقرار ارزش‌های الهی | برخورد دلسوزانه

پیام بعثت

سرمقاله

روزنامهٔ رسالت | ۱۳۷۳/۱۰/۱۷

بسمه تعالی
با عرض تبریک میلاد سیّدالشهداء امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و امام سیّدالسّاجدین على‌بن‌الحسین(ع) به پاسداران نظام اسلامی، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظّم شهدا و عرض تبریک به پیشگاه امّت فداکار اسلام و همچنین عرض تبریک تمامی امّت به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) و استدعا از پروردگار که عیدی امّت اسلام را فرج کلی عالم اسلام و فرج اسلام‌خواهان در حال مجاهده و هجرت مقرّر فرماید.
گرچه پس از سخنان پُربرکت مقام معظم رهبری در روز بعثت، ولی امر مسلمین حرف‌های تازه و تازه‌تری را به مناسبت‌های گوناگون داشته‌اند که مستلزم بهره‌گیری شایسته است، اما به دلیل اهمیت آن و بهره‌گیری کامل، فراز دیگری را مرور می‌کنیم که فرمودند: «برخورد جامعهٔ اسلامی در مقابل با جامعهٔ جاهلی باید دلسوزانه باشد، اما کسانی که با دشمنی و ستیزه‌گری مانع از تحقّق این تحوّل در درون نظام اسلامی می‌شوند، معارض با اسلام هستند و اسلام با آن‌ها برخورد معارضه‌آمیز می‌کند…».

اگر این فراز را به دقت مطالعه کنیم، دست کم ۵ آموزش را خواهیم یافت:
۱. جامعهٔ اسلامی باید با جامعهٔ جاهلی برخورد دلسوزانه داشته باشد!
۲. در شرایط تحقّق نظام مسلّط جمهوری اسلامی باید چنین تحوّلی پدید آید!
۳. دشمنی و ستیزه‌گری کسانی سبب عدم تحقّق این تحوّل در درون نظام اسلامی است.
۴. موضع‌گیری چنین کسانی معارضه با اسلام است.
۵. اسلام در نظام خود با آن‌ها برخورد معارضه‌آمیز می‌کند.

باید اذعان کرد که تمامی ادیان الهی و مکاتب توحیدی برای نجات بشر از جهل و هدایت انسان‌ها با نور علم تلاش کرده‌اند، به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) دلسوزانه‌ترین برخورد را با جامعهٔ جاهلی زمان خود داشته‌اند؛ تا آنجا که حضرت در حسرت ایمان‌آوردن جامعهٔ جاهل زمان خود، پذیرای خطرها شدند.
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم خطاب به رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» ای رسول ما! تو جان خویشتن را از غصه به خطر و هلاکت می‌اندازی که این قوم ایمان نمی‌آورند!
به‌طور قطع ولی امر مسلمانان جهان در تأسی شایسته به آن حضرت، دلسوزی برای نجات جامعهٔ جاهلی زمان را از اعماق وجودشان اعلام می‌دارند. بالاخص اینکه بحمدالله نظام مقدّس جمهوری اسلامی در وضعی از استحکام و ثبات است که زعامت و رهبری بیش‌تر احساس مسئولیت فرموده و صراحتاً اعلام می‌دارند که برخورد جامعهٔ اسلامی با جامعهٔ جاهل باید دلسوزانه‌تر باشد؛ معظم‌له تلویحاً چنین تحوّلی را مورد نظر و انتظار خود دارند. لذا دشمنان اسلام را در خارج اسلام، موانع اصلی تحقّق این تحوّل می‌دانند. کسانی را هم که آگاهانه یا ناآگاهانه مانع این تحوّل هستند، لازم می‌دانند هشداری جدی داده شود که جلوگیری از این تحوّل به منزلهٔ ستیزه‌گری و دشمنی با حقیقت اسلام است و آن‌ها باید در انتظار برخورد معارضه‌آمیز اسلام باشند.

اکنون اگر در ۵ آموزش شمرده‌شده از زاویهٔ دیگری نظر و دقت داشته باشیم، می‌توانیم استفاده‌های زیر را داشته باشیم:

• برخورد دلسوزانه لازمه‌اش فراهم‌آوردن مقدمات اعلام دلسوزی است نه کناره‌گیری و بی‌اعتنایی.

• محقّقان و پژوهشگران اسلام‌شناس باید در مسیر تحوّل برخورد دلسوزانه، جست‌وجوهاشان را عمق بیش‌تری بخشند.

• باید مراقبت‌های ویژه در مورد موانع تحقّق چنین تحوّلی اعمال شود.

• کسانی که مانع‌تراشی برای برخورد دلسوزانه دارند، در نظر مبارک رهبری، دشمنی و ستیزه با اسلام است.

• تنها نباید دشمنانِ شناخته‌شدهٔ اسلام را موانع تحقّق دانست و ممکن است جهل و بی‌خبری و نفاق در داخل هم مانع مؤثر باشد.

در پایان این بخش، باید در محضر پروردگار سپاس شایسته داشته باشیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که نظام مقدّس جمهوری اسلامی در وضعی از استحکام قرار گرفته که رهبری معظم انقلاب اسلامی برخورد دلسوزانه با جامعهٔ جاهلی زمان را توصیه و سفارشی بلکه امر می‌فرمایند. بدون تردید به شکرانهٔ نعمت بزرگ نظام اسلامی و سپاس نسبت به ولایت و رهبری شایسته باید در مسیر تحقّق تحوّل برخورد دلسوزانه، حرکت جدی داشته باشیم. «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه»
ادامه دارد

نظرتان را بنویسید

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

فهرست مطالب